Få underholdere her til lands kan fortelle vitser, blødmer, muntre historier med så galopperende takt over ordspillene som Øystein Sunde. Ikke rart sirkushesten stokker beina – eller ordene – innimellom.

For det gjorde den godeste Sunde i går kveld under premieren på «Øystein Sunde …og vel så det». Med mye helt ferskt stoff, bar Sunde klart preg av lett nervøsitet. Opptil flere ganger glemte han teksten. Selv om han reddet seg inn med stø nedslag, så blir man stiv i musklene av den slags. La oss kalle dette premiere-nerver. En ringrev som Sunde holder utvilsomt styr på tungebåndet når han får løsnet snippen om et par dager. Okkesom har Sunde igjen verbal løpetid, hvilket innebærer i underkant av halvannen time med lynkjappe kommentarer til det meste av vår dagligdagse gjøren og laden.

Øystein Sunde er en folkelig gjøgler, rappkjefta og småfrekk. Han vrir på ord og setninger, bedriver en ordlek som av og til er uhyre smart, og stundom litt for velkjent. Hans utlegninger om vikingraidet til Sigurd Jordfreser i indianerland, er ordgyteri av høy kreativ klasse. Muntert drodler han over hvordan visekolleger ville sunget Sunde-låter.

Lunt og vemodig synger han om kontrastene i livet, som når sola skinner og gjøken galer når du gravlegger en av dine kjære.

Og i stor grad holder han seg innen ikke ukjente tema som håndverkere, bobiler og tilbakeblikk på barndommen. Poengene kommer tett som hagl, selv om noen av dem er gjengangere.

God trøkk

Når forestillingen heter «…og vel så det», så skyldes det de høyst dugande musikerne på scenen. Pianist Olga Konkova har en forrykende solo-improvisasjon over Sundes gamle gode «Bleieskiftarbeider».

Bandet for øvrig har god trøkk og er med på å jevne ut det musikalske tempo med det verbale. Og når sjefen sjøl får senket skuldrene, får nok forestillingen den løse, spretne Sunde-stilen som må til for at Sundes boblende fantasi nettopp skal boble.

(Borghild Maaland, VG 13. september 2002)