Close

Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

1001 fnatt

Norsk visesang er ikke bare nasjonalromantikk og gravalvor. Øystein Sunde er kanskje den som sterkest har under humoristiske siden. På egenhånd og sammen med Christiania Fusel & Blaagress har han fått folk til å gapskratte, og hans originale moro-tekster er plukket opp av mange nybegynnere. Visene han har laget kommer nå til å få enda større utbredelse – hans første LP «1001 fnatt» er utgitt.

«1001 fnatt» er en morsom LP, og det vil ikke forundre oss om den blir høstens store norske plate. Sunde bør kanskje oppleves på en scene, men han har klart å overføre det meste av stemningen til plata. Vi merker tydelig hans Roger Miller-inspirasjon, men desto morsommere er det derfor å høre «På Lambertseterbanen» – Cornelis Vreeswijks «I Rio de Janeiro» – en smektende latinamerikansk melodi.

Her, der og stikkelsbær

To av visene, «Sykkel-eiker» og «Til Kari» er litt neddempet, men resten forlenger munnen mer eller mindre. De to Beatles-låtene «Honey Pie» og «Here, There and Everywhere» er i Sundes bearbeidelse blitt til «Honningblomst» og «Her, der og stikkelsbær». «400 meter hekk» er en «over stokk og stein»-vise der han viser hva han kan på banjo.

Ellers spiller Øystein Sunde gitar, mandolin, dobro, strømførende gitar og ditto bass. Multi-instrumentalisten har imidlertid fått solid musikalsk støtte av Espen Rud (trommer), Carl Morten Iversen (bass), Wiggo Elisenberg (nytt medlem av Fuselgjengen – altsax, klarinett og munnspill), samt Lillebjørn Nilsen og Kari Svendsen (banjo og munnharpe).

Fra «1001 fnatt» har plateselskapet trukket ut de to «talking blues»-numrene «Super-SS-Rally-GT-Fastback-Hardtop-Sprint» og «Jaktprat» til en singleplate. Den sistnevnte skulle ha alle muligheter til å bli en storselger selv om det kanskje er det nummeret som har tynnest melodi – men det er, som navnet antyder, heller ikke en «talking blues»s styrke. Til slutt får vi vel også nevne at «Fire melk og Dagbla’ for i går», som Lillebjørn Nilsen tok med i sin visebok, er inkludert.

«1001 fnatt» blir sikkert ikke Øystein Sundes siste LP, men foreløpig skal han konsentrere seg om å få ferdig en plate han skal lage med Christiania Fusel & Blaagress.

(Stein Dag Jensen, Dagbladet 29. september 1970)