«Kaptein Sunde og hans besetning ønsker Dem velkommen om bord i denne Boeing 737. Vi ønsker Dem en behagelig reise …» Flykaptein Øystein Sunde myser mot flystripa. – Ready for take off.

Annenflyver – Braathens SAFE’s flyvesjef Thore Martin Morstad – sender et skeptisk blikk til kaptein Sunde.

– Gi på. Mer. Gi på. Opp me’n, Sunde.

Farten øker over rullebane 06 på Fornebu. Kaptein Sunde er besatt det som i dårlige romaner kalles «skrekkblandet fryd».

– Å fytti bananer. Dette er’e sterkeste jeg har sett, gurgler Sunde. Farten er 260 kilometer i timen i 2000 fots høyde.

Over Drammen får vi kraftig turbulens. Sunde svelger. Forsøker å holde kursen. En liten uoverveid bevegelse med stikka er nok til å sende oss lukt i avgrunnen. Vi vender tilbake til Fornebu.

– Pass på. Pass på. Morstad forbereder Sunde på landing. Sunde gir en ufrivillig berg- og dalbane-oppvisning.

– Du kommer for langt ned. Opp igjen. Sikt på midtstripa.

Et øyeblikk senere har vi Torvøya under buken. Sunde er konsentrert. Det ruser i jetmotorer. Den digre flymotoren rister. Farten er skremmende stor idet vi tar bakken. Sunde puster lettet ut og tar gleden på forskudd.

– Å dæven, jeg har nesehjulet også.

Det slenger fra den ene siden av banen til den andre. Vi ser ut til å havne midt i trafikken på Snarøyveien, men, nei – Sunde tar seg inn.

– Øystein Sunde ville aldri blitt ansatt hos oss. Dette holder ikke mål, men han er sporty, interessert og entusiastisk, sier flygesjef Morstad.

– Sløyeste videospellet jeg har sett. Dette kunne du leie ut på Tivoli for 50 kroner minuttet, kommenterer kaptein Sunde – i trygg forvisning om at flyturen kun skjedde i Braathens flysimulator – et «videospell» – til 25 millioner kroner.

«Modig mann i farlig fly»

Øystein Sunde – gutten med «hornet», som han kaller gitaren – har flyskrekk. En USA-tur måtte avlyses på grunn av angst. Som de råskinn i VG-journalister er, har vi latt Sunde skue Fanden i hvitøyet. Vi trøkte ham ned bak spakene i en Boeing 737.

– Værsgo’, fly sjæl.

Dette skal bli noe mer enn en vise om en liten Twin Otter på vei fra Mo i Rana til Sandnessjøen.

Arrangementet skjer i regi av Braathens SAFE’s flysjef Thore Martin Morstad og avdelingssjef Gunnar Karlsen. Åstedet er simulatoravdelingen på Fornebu. De flykyndige nektet å gi karakterer. Vi gjør det: En svett opplevelse til flyskrekkens bekjempelse.

Ved en avgang fikk Sunde brann i motoren og havnet utenfor rullebanen så tennene skranglet i kraniet.

– Hjertelig velkommen i cockpit på neste flytur, sier Morstad. Sunde overveier kurs mot flyskrekken som har tiltatt med årene – på tross av ABC-sertifikat for seilfly fra 1969 og ivrig modellfly-entusiasme.

– Denne flyturen var jo dønn virkelig. Noe av det showeste jeg har opplevd, sier trubaduren.

(Morten Drivdal, VG 31. mars 1984)