Plateartisten Øystein Sunde, komikerne Knut Lystad og Tom Mathisen og platedirektør Audun Tylden er blant kjendisene som står kan planene om en ny norsk radiokanal. Sammen har de etablert selskapet Norsk Radio Digital.

I forbindelse med overgangen til digitalt sendenett for radio er det gjort plass til seks landsdekkende radiokanaler. Fem av konsesjonene er allerede forbeholdt NRK og P4, mens den sjette konsesjonen fortsatt er i fritt spill. Nå melder et stjernespekket kjendislag seg på i kampen om denne konsesjonen, som kan vise seg å være gull verdt.

– Vi har etablert Norsk Radio Digital og har søkt konsesjon, bekrefter Tom Hovde overfor Dagens Næringsliv. Hovde eier plateselskapet Tylden & Co sammen med Audun Tylden, som også er inne på eiersiden i Norsk Radio Digital.

Foruten Hovde og Tylden er det en kjendispreget eierstruktur i Norsk Radio Digital. Artisten Øystein Sunde er med, og det samme er komikerne Knut Lystad og Tom Mathisen via selskapet Sittegruppen.

Radiojournalisten Roy Hovdan, som blant annet var med på å starte P4, har også en eierandel.

Motvekt mot USA

Dersom Norsk Radio Digital skulle få konsesjonen, blir Roy Hovdan en sentral person i oppbyggingen av kanalen. Han sier profilen kommer til å bli norsk.

– Utgangspunktet er en hundre prosent kommersiell radiokanal med en allmenn profil, og som spiller norsk musikk, sier Hovdan.

Norskprofilen i den nye digitale radiokanalen er en viktig grunn til at Øystein Sunde har tegnet seg for en andel.

– Det er bra med en motvekt til alt det amerikanske som spilles. Det er ikke mangfold i eteren, det er enfold, sier Sunde. Selv om han etterhvert har tjent seg rik på sine plateutgivelser, har ikke Sunde for vane å operere som investor.

– Jeg har egentlig lært at man skal bli ved sin lest, og dette er vel så langt ut på sidelinjen som jeg har vært før, sier han.

Ikke skremt

Fra før av er en annen gruppering inne og slåss om den samme konsesjonen. Det danskeide mediekonsernet Aller, som fra før av eier Radio 1, har gått sammen med Scandinavian Broadcasting System (SBS) og Kristen Riksradio om å søke konsesjon. Statens Medieforvaltning skal i løpet av mai avgjøre hvem som stikker av med konsesjonen. Roy Hovdan understreker at Norsk Radio Digital-grupperingen utelukkende består av norske investorer.

– Hvis det er slik at myndighetene ønsker en differensiert eierstruktur i mediebransjen, så er jo dette en nykommer på alle måter, sier Hovdan. Foreløpig har selskapet stablet på plass åtte millioner kroner, men dersom det får konsesjonen, ligger det an til en større emisjon.

(Asle Skredderberget, Dagens Næringsliv 10. april 1999)